مهارت های ظریف حرکتی

5 فعالیت حرکتی ظریف برای کودکان

آیا به دنبال ایده های ساده برای فعالیت های حرکتی ظریف برای بچه های کوچک خود هستید؟

در حالی که شما می توانید ایده های جالب، خلاقانه یا فعالیت های مبتنی بر تم بسیاری را به صورت آنلاین پیدا کنید، این فهرستی از اساسی ترین و ضروری ترین انواع فعالیت های مهارت های حرکتی ظریف است.

آن ها فعالیت هایی هستند که همه کودکان باید در اوایل کودکی انجام دهند تا مهارت های حرکتی خوب خود را بهبود بخشند.

مهارت های حرکتی ظریف چیست؟

هر فعالیتی که عضلات کوچک بدن مانند انگشتان و چشم ها را درگیر کند، یک فعالیت حرکتی ظریف است. مانند کشیدن یک تصویر یا هل دادن میخ ها در یک تخته گاز است.

در ادامه به چند نمونه از کارهایی که نیاز به مهارت های حرکتی ظریف دارند، اشاره شده است:

  • بستن زیپ ژاکت
  • مسواک زدن دندان ها
  • تا کردن یک تکه کاغذ
  • آشنایی با روش تهیه کیک فنجانی

چرا مهارت های حرکتی مهم هستند؟

کودکان باید مهارت های حرکتی ظریف خود را به منظور انجام انواع وظایف مراقبت از خود، بازی و مشارکت در فعالیت ها و یادگیری نوشتن، در میان چیزهای دیگر، توسعه دهند. با رشد و توسعه، آن ها از طریق نقاط عطف حرکتی ظریف – مانند یادگیری تغذیه خود، لباس پوشیدن یا ساخت یک پازل ۲۴ قطعه ای – پیشرفت می کنند. این برای استقلال آن ها و توانایی آن ها برای مقابله علمی در طول سال های تحصیل آن ها حیاتی است.

5 مورد از بهترین فعالیت های حرکتی مناسب برای کودکان

در اینجا 5 فعالیت حرکتی ظریف و ساده برای کودکان پیش دبستانی و نوپا آورده شده است. بسیاری از همین فعالیت ها را می توان با کودکان نوپای ۳، ۴ و ۵ ساله انجام داد. فقط انتظار خود را متناسب با سن و بلوغ فرزندتان تغییر دهید.

برای مثال، یک کودک ۲ ساله ممکن است تنها با مداد بنویسد، در حالی که یک کودک ۵ ساله شروع به آزمایش نوشتن نام خود خواهد کرد؛ یک کودک ۳ ساله ممکن است عاشق چسباندن دکمه ها با چسب مایع روی کاغذ باشد، و یک کودک بزرگ تر می تواند دکمه ها را براساس اندازه دسته بندی کند.

اگرچه کودکان باید به برخی از اسباب بازی های مهارت های حرکتی ظریف دسترسی داشته باشند، اما بسیاری از فعالیت ها را می توان با مواد زائد یا وسایل روزمره در خانه یا کلاس انجام داد.

1.بازی کردن :

بازی کردن فواید زیادی دارد که کودکان شما باید اغلب با آن بازی کنند که برای کنترل مهارت های حرکتی ظریف فوق العاده است. با استفاده از مواد و ابزارهای مختلف – برش های شیرینی، چاقوهای پلاستیکی، شاخه ها، پین غلتان و غیره – تجربه حسی و ظریف حرکتی را فراهم کنید. همچنین می توانید مواردی مانند مهره ها یا دکمه ها را در صفحه نمایش فشار دهید.

2. نقاشی کشیدن: 

نقاشی یکی از مهم ترین فعالیت های ظریف حرکتی است و کودکان باید فرصت انجام آن را به صورت روزانه داشته باشند. نقاشی مهم ترین فعالیت پیش از نوشتن است. با پیشرفت کودکان در مراحل نقاشی، آن ها در نهایت شروع به توسعه کنترل برای شکل دادن به حروف و نوشتن می کنند. انواع مختلفی از کاغذ و ابزار نوشتن – مداد، خودکار، پاستل روغنی، مارکر، گچ و…

فعالیت های نقاشی نیازی به پیچیده شدن ندارند و باید به کودکان اجازه داده شود تا آزادانه و بدون راهنمایی زیاد نقاشی کنند. در اینجا به چند نوع از فعالیت های نقاشی اشاره می کنیم:

  • نقاشی انگشتی
  • نقاشی با قلم مو با ضخامت های مختلف
  • نقاشی با مهره ای چوبی، اشکال سیب زمینی، نیمه های نارنجی و…
  • نقاشی اسفنجی
  • نقاشی آبرنگی
  • نقاشی با توپ
  • نقاشی رولر
  • نقاشی قهوه خانه ای
  • نقاشی حبابی
    … و خیلی چیزهای دیگر هم هست!

3. نخ و مهره :

نخ و مهره نیاز به هماهنگی و تمرکز زیادی دارد و تسلط بر آن می تواند زمان ببرد. این روش برای ایجاد هماهنگی چشم و دست بسیار عالی است. راه های زیادی برای آموزش نخ به کودکان وجود دارد:

  • به کودکان نوپا شکل ها و نخ های چوبی کوچک بدهید.
  • یک گردن بند ماکارونی درست کنید.
  • یک گردن بند یا دست بند با غلات یا شیرینی (به شکل حلقه)درست کنید.
  • مهره ها را روی یک رشته بچسبانید. این یک مجموعه عالی است.

4. پاره کردن کاغذ:

آیا می دانستید که پاره کردن کاغذ مهارتی است که کودکان باید یاد بگیرند؟

این مهارت نیز مانند هر مهارت دیگری نیاز به تمرین دارد تا بتوان بر آن مسلط شد. انواع مختلفی از کاغذها را به کودکان بدهید تا پاره شوند. کمی چسب اضافه کنید و از آن یک کلاژ بسازید. در حالی که شما در آن هستید – به کودکان کاغذ خردکن را نیز یاد دهید. این کار عضلات دست را تقویت می کند. کاغذها را خرد کنید و نشانه بگیرید و آن ها را داخل سبد لباس بیندازید تا از آن یک بازی بسازید.

5. ساخت موشک

زمانی که در کلاس درس می دادم، برای همیشه از بچه ها به خاطر تبدیل کردن برگه های کارشان به هواپیماهای کاغذی و پرواز دادن آن ها در طول کلاس می نالم! تا کردن کاغذ مهارت حرکتی خوبی است که کودکان قبل از شروع مدرسه رسمی باید آن را توسعه دهند و این روش خوبی برای آموزش آن است. قبل از اینکه وسوسه شوید تا قدم به قدم توضیح دهید، ببینید که آیا بچه ها می توانند برخی از روش های خودشان را برای تا کردن هواپیما ارائه دهند یا خیر.

اهمیت مهارت های حرکتی خوب برای کودکان پیش دبستانی و نوپا را نمی توان نادیده گرفت. لازم است در این مقاله کودکان را در معرض انواع فعالیت ها قرار دهید.

مرکز جامع توانبخشی سرو در زمینه کاردرمانی کودکان اوتیسم، بیش فعالی، سندروم داون، کودکان کم توان ذهنی، اختلالات حسی، اختلالات یادگیری ، لکنت زبان فعالیت می نماید. جهت تماس با کلینک جامع توانبخشی سرو باشماره تلفن های  3734-8809-021 و 6839-8808-021 تماس حاصل فرمایید.